محمد علی فردین *** mohamad ali fardin

مشاهیر و چهره های ماندگار

محمد علی فردین *** mohamad ali fardin

مشاهیر و چهره های ماندگار

محمدعلی فردین

 

محمدعلی فردین (زاده: 1309خ/1930م در تهران - درگذشت 18 فروردین 1379خ/6 آوریل 2000م در تهران) با نام هنری فردین از هنرپیشگان برجسته سینمای ایران در دهه سی خورشیدی بود.

وی که تحصیلات متوسطه داشت بجر فعالیت هنرپیشگی قهرمان کشتی ایران در مقام دوم المپیک نیز بود. وی به علت ایست قلبی درگشت.


فردین فعالیت در سینما را با فیلم چشمه آب حیات (1338) آغاز کرد و آخرین فیلمی که در آن ایفای نقش کرده فیلم "برزخی ها" محصول سال 1361بود.

فردین شخصی نیکوکار بود. او کلیه هزینه کفن و دفن جهان‌پهلوان غلامرضا تختی را تقبل کرد و در در دوره‌ای، دستمزد بازیگری‌اش را برای تهیه جهیزیه به یک دختر داد که اینگونه نیکوکاری‌ها پس از درگذشت او مطرح و شناخته شد.

محمدعلی فردین در فروردین ۱۳۷۹، در ۷۰ سالگی چشم از جهان فروبست. به فاصله اندکی چهار کتاب درباره او منتشر شد.

نام همسر فردین، مهری خمارلو است که هم‌اکنون درگذشته است.

برخی از فیلم های مطرح وی عبارتند از:

 
فردین (سمت راست) در صحنه‌ای از فیلم گنج قارون
 
  • گنج قارون (1344 خورشیدی).
  • سلطان قلب‌ها (1346)
  • میعادگاه خشم (1345)
  • مردان خشن (1350)
  • جهنم به اضافه من (1351)
  • غزل (1355)
  • سلام بر عشق (1353)
  • قصه شب (1352)
  • ایوب (1350)
  • کوچه مردها (1349)
  • خشم کولی (1347)
  • یک خوشگل و هزار مشکل
  • راز درخت سنجد
  • همای سعادت
  • مرد هزارلبخند
  • بابا شمل
  • مردانه بکش
  • قصر زرین
  • دنیای پرامید
  • سکه شانس
  • یاقوت سه‌چشم
  • مردی از جنوب شهر
  • کوچه مردها
  • آقای قرن بیستم (۱۳۴۳)
  • مسیر رودخانه
  • دهکده طلایی
  • ترانه‌های روستایی
  • جهنم زیر پای من
  • انسانها
  • قهرمان قهرمانان
  • ببر کوهستان
  • خوشگل خوشگلها
  • موطلایی شهر ما
  • امیر ارسلان نامدار
  • گدایان تهران
  • طوفان نوح
  • شکوه جوانمردی
  • مردی از تهران
  • طوفان بر فراز پاترا
  • دوقلوها
  • چرخ و فلک
  • فردا روشن است
  • بیوه‌های خندان (۱۳۴۰)
  • دختری فریاد می‌‌کشد (۱۳۴۰)
  • طلای سفید (۱۳۴۱)
  • گرگ های گرسنه (۱۳۴۱)
  • زمین تلخ (۱۳۴۱)
  • زن‌ها فرشته‌اند (۱۳۴۲)
  • عشق و انتقام
  • برزخی‌ها



نظرات 19 + ارسال نظر
شیما دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1387 ساعت 03:57 ب.ظ http://www.glseek.com/box.html

سلام دوست عزیز . از وبلاگ خیلی خیلی خوبتون تشکر می کنم.از وبلاگتون خیلی خوشم اومد. من هم برای اینکه سهم کوچکی در قدرتمند کردن و زیباتر شدن وبلاگ شما داشته باشم به شما توصیه می کنم سرچ باکس این موتور جستجوگر قدرتمند را که قادر به جستجو به همه زبانها است به سایت خود اضافه کنید.نمونه و کد این سرچ باکس را می توانید در سایت اصلی موتور جستجوگر ببینید.

www.glseek.com/box.html

sevennsun.com شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 03:57 ب.ظ http://sevennsun.com

سلام برای سفارش فیلمهای قدیمی به ما سری بزنین
و با ما تماس بگیرین
09361404153

فردین بهروز وثوقی گوگوش ناصر بیگ منوچهر وثوق سعید راد صمد و تمام بازیگران قدیمی

رضا یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 12:33 ب.ظ

من عاشق فردین هستم اگه بشه عکس بزارین ما نگاه کنیم مرسی

نادر جمعه 23 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 07:12 ب.ظ

خیلی کوتاه و مختصر درمورد علت مرگ وتعداد فرزنانش و عاقبت انها بنو یسید متشکرم

رامبد چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 03:19 ب.ظ

سلام به همه اونهایی که ازاین وبلاگ دیدن میکنند بچه اگه میشه خودتون بیشتر معرفی کنید تا ارتباطمون صمیمیتر باشه

سمیرا محبوب شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 03:42 ب.ظ

روحت شاد فردین , خدا بیامرزتتان تقی ظهوری, شباویز. درحال دیدن فیلم قهرمان قهرمانان هستم .....آذر شیوا و فردین محشر اند و بازی آذر شیوا و فردین ظهوری و ماروتیان و آرمان حرف نداره
سمیرا محبوب پاریس

مجتبی یکشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:13 ب.ظ

همیشه دوستت دارم .فردین

ع.فردین جمعه 9 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:31 ب.ظ

من دیوووووووووووووووووونه فردینم

[ بدون نام ] سه‌شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:35 ب.ظ

نسیم جمعه 11 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:57 ب.ظ

سلام. من خیلی داداش فردینو دوست دارم و بازیگر مورده علاقمه. من ۲۷ سالمه و داداش من همیشه تو قلبم هستو و همیشه برام زنده است.
عشقه منی داداشی.

محمد علی احمدی دوشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:51 ب.ظ

درجوار ایزد منان سربلند

زهرا دوشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:15 ق.ظ

خیلی دوستش دارم فردینو
بیشتر مطلب بذارین اگه خواستین مطالبی که دارم بهتون بدم
لینکتونم کردم اگر شما هم افتخار بدین منو لینک کنین ممنو میشم

نسیم سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:25 ق.ظ

دوستدارم داداش فزدین.
خواهر کوچیکه تو نسیم از بندر انزلی ۲۷ ساله

فرزاد سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:54 ق.ظ

عاشق فردینم

فرزاد سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 11:01 ق.ظ

عاشقتم فردین

فریال سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 03:16 ب.ظ

هیچ کسی مثل من فردین و دوست نداره اطمینان دارم فردین همیشه زندست

fardin یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:11 ب.ظ

ba tashakor az veblage khobetoon.
fardin baraye man hamishe zendast v jash to ghalbam mahfoze ..

s@jj@d جمعه 13 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:53 ب.ظ http://www.ghambia2.blogfa.com

sallam khodabiamorzadesh fardino.damert garm

مینا دوشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:44 ب.ظ

من عا شق فردینمممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد